Masaż klasyczny vs masaż relaksacyjny

Masaż sam w sobie jest przyjemnością, ale w zależności od jego rodzaju, daje różne efekty terapeutyczne. Świetnym przykładem tego jest masaż klasyczny i relaksacyjny. Dwa w  pewnym rodzaju przeciwieństwa.

Masaż klasyczny – zwany także masażem szwedzkim,  wykorzystywany na poszczególnych częściach ciała (segmentach) bądź też obejmuje całe ciało. Masaż klasyczny jest najbardziej popularną formą masażu, który daje pozytywny efekt w całym organizmie. W czasie masażu terapeuta wykonuje techniki: głaskania, rozcierania, ugniatania, wstrząsania, wyciskania oraz oklepywania, aż do uzyskania odczynu na skórze pacjenta.

Jakie korzyści?

  • łagodzi napięcie mięśniowe,
  • poprawia krążenie (przyspiesza krążenie krwi i limfy, poprawia ukrwienie w obrębie miejsca masowanego),
  • stymuluje przewodnictwo nerwowe,
  • utrzymuje elastyczność więzadeł i ścięgien,
  • zmniejsza poczucie stresu emocjonalnego i fizycznego,
  • pozwala usunąć zrogowaciały naskórek,
  • rozszerza pory oraz otwiera kanaliki gruczołów potowych, co pozwala na lepszy przepływ powietrza w skórze,
  • przyspiesza usuwanie i rozdrabnianie  komórek tłuszczowych, co przyspiesza przemianę materii,
  • poprzez oddziaływanie na tkankę chrzęstną (polepszenie odżywienia), zapobiega powstawaniu zwyrodnieniom oraz niweluje efekty już istniejących zmian.

Kto powinien stosować?

Masaż ten najczęściej polecany jest osobom prowadzącym stresujący tryb życia oraz osobom mało aktywnym . Pozytywne efekty przynosi także w bólach kręgosłupa oraz stawach obwodowych.

Masaż relaksacyjny – w odróżnieniu od masażu klasycznego masaż relaksacyjny wykonywany jest powoli i delikatnie. Wszystkie wykonywane ruchy w tym masażu są długie, a stosowane techniki są podobne do technik stosowanych w masażu klasycznym. Masaż ten wywodzi się z masażu szwedzkiego.

Jakie korzyści?

  • uspokaja centralny układ nerwowy,
  • poprawia krążenie krwi,
  • wycisza,
  • daje poczucie komfortu i bezpieczeństwa,
  • poprawia samopoczucie,
  • zmniejsza poziom kortyzolu we krwi, zmniejszając tym samym stres.

Kto powinien stosować?

Osoby narażone na chroniczny stres czy przemęczenie.

 

Autor: Edyta Piechocka
fizjoterapeutka, masażystka w Instytucie Urody Souvre

Pozwól sobie na odrobinę relaksu..